Saturday, August 13, 2016

Photoshop vs Illustrator: My first attempt making the CV

Assalamualaikum. Hi~~~~

Hampir setahun blog ni berhabuk. Setelah lapan bulan, baru nak buat entry pertama untuk tahun 2016 ni. Lol tinggal empat bulan je lagi. Mungkin tahun ni paling hambar kalau nak kira bilangan post berbanding tahun tahun sebelum ni.

Alright, tanpa membuang masa, since saya pun sebenarnya agak busy dengan hal-hal lain (dari awal tahun sampai sekarang takde langsung peluang nak berehat mental dan fizikal fehhh), so let's straight to the point.

Back to our topic, Photoshop vs Illustrator : my first attempt making the CV. Penat, seriously.

For your information guys, saya dah familiar dengan Adobe Photoshop since tahun 2009 lagi. So lebih kurang 7 tahun dah berjinak dengan Photoshop. Unfortunately, I'm still a dummy. Don't know why, saya jenis yang dah grab few techniques, and then bila lama tinggalkan, boleh lupa. Pastuh bila nak ber-Photoshop semula, kena tengok tutorial kat Youtube pasal benda yang sama. Memenatkan tau kalau species jenis camni. Tapi takpe lah, as long as tak putus asa sudah. cewahhh

So the idea to make a graphic CV came out when I accidentally found an Instagram account that provided the graphic CV services. And waktu tu saya fikir, "Hey this is nice, seems I'm in third year of bachelor (in upcoming September), so why not I give a try to make it by myself". Cewahhh speaking kau. Lebih kurang camtuh lah bunyi nya, cuma saya cakap dalam bahasa Melayu jelah lol.

So at first, I thought, nak buat graphic designed résume ni just guna Adobe Photoshop. Kira dah semangat lah kan nak goreng goreng dengan Photoshop ni. Then bila dah Google-Google sana sini baca tips itu ini (ayat aku hancur betul, perosak bahasa, maaf ye huhu), saya sedar selain guna Photoshop, ada juga yang guna Illustrator. And saya betul betul clueless dengan Illustrator, and tambah pulak nampak macam susah jugak nak buat graphic designed CV guna Photoshop, since awal awal tadi saya cakap yang saya ni still a dummy, so saya again, saya search tutorial nak buat CV kat YouTube. And I downloaded 2 tutorial videos, one using Photoshop, and another using Illustrator.

Okeh, untuk Adobe Illustrator, honestly speaking, saya memang ZERO. Taktau pape. Even taktau apa perbezaan Photoshop, Illustrator & InDesign. Tapi memandangkan bab-bab multimedia ni, passion saya lain macam, so again why not I give a try. Buat satu CV guna Photoshop, and satu lagi guna Illustrator. Since I'm a Foodtech student, saya bukannya nak buat sampai jadi mahir pon. Kalau expert in those two Adobes, I guess it gives me an extra mark lah kot dalam résume nanti. But i just wanna know the general things of Illustrator and Photoshop. Lagipon dah alang-alang ada dalam laptop, rugi lah babe kalau tak manfaatkannya sebelum laptop tu rosak huhu. Please laptop bertahan ye sehingga grad huhu.

Dengan usaha 6 jam berperang dengan video tutorial buat CV guna Photoshop tu, finally siap jugak. Yes, memang saya plan nak buat simple, sebab macam yang saya kata tadi, just nak faham secara kasar macam mana nak buat résume bergrafik. Kot kot nanti kalau rajin, boleh buat time nak apply kerja kannn. Tak perlu lah keluar duit hire orang lain buatkan. Lol.

For Illustrator, honestly saya amazed bila saya siapkan dalam masa 5 jam je. Tapi of course lah design nya terlalu simple huhu. And saya taktau nak tulis apa lagi. Banyak main-main je dalam CV tu.


This is the Photoshop version.


And this is the Illustrator version.
*Sorry for the unclear picture, as I'm a newbie to Illustrator so I didn't know the correct way to save it in jpeg file*

So overall, saya rasa kalau nak buat CV, better guna Photoshop. Sebab layer nampak lebih organized dalam Photoshop. Illustrator of course much better kalau untuk buat logo or some drawings.

And surprisingly, Illustrator nampak sangat menarik pulak sekarang ni bila dah belajar godek godek benda basic.

Check it out for my next post!

안녕히계세요!
Byebye.

No comments:

Post a Comment